Osmnácté vydání časopisu o INTRO se věnuje textilu, jehož schopnost modelovat prostor, regulovat světlo, probarvit nebo strukturálně ovlivnit samotného genia loci ovlivňuje orientaci i světonázor. Drapérie dovede přinést do interiéru pohyb, vlákno iluzi.
Formát vydání 230 × 295 mm, rozsah 128 stran
Vytištěno na nenatíraný ofsetový papír
Jazyk vydání čeština
Cena 189 Kč
EDITORIAL
Rudá nit příběhu
Přátelé,
rád luštím křížovky. Vltavská filharmonie na tři je BIG. Nebo mongolský nájezdník na čtyři je buď Avar, nebo Alan. Alan byl původně příslušník jednoho z kavkazských kmenů. Je až úsměvné, jak tohle nepřesné spojení mezi luštiteli zdomácnělo. Středověcí Mongolové rovná se nájezdníci Avaři a Alani. Kdo je to vlastně nájezdník? Ten, kdo vtrhne do vaší země, plení ji, dobývá a z nějakých vnitřních důvodů si myslí, že na to má nárok?
Rád se také zabývám společností, jejími názorovými různostmi, hodnotovým žebříčkem a motivacemi. Nikoli překvapivě zjišťuji, že existuje až nepřeberná škála názorů na tutéž věc. S větším překvapením ovšem shledávám, jak moc se liší i ty základní lidské hodnoty, podle kterých člověk a celá společenství žijí. Tak třeba tabu lhát, krást a zabíjet. Nám luštitelům se čím dál víc zdá, že například pro středověké Avary/Alany z dálné Eurasie to nikdy nebylo tabu, ale naopak vysoká hodnota.
Také si vzpomínám, jak mi jako dítěti byl vštěpován odpor ke zradě. A jak jsme museli okázale milovat ty, kteří milují nás – aspoň to tvrdila státní doktrína. Milujte ale zrádného nájezdníka, který opakovaně plení vaše území. Lháře, vraha. Nešlo to tehdy, nejde to ani teď. Ale s překvapením zjišťuji, že i přes tyhle zkušenosti se najde někdo, kdo znovu zahoří náklonností. Známé jsou i případy, kdy si vrah najde z vězení nevěstu a naopak. A dokonce to může být váš soused! Pak už nezbývá než se modlit anebo zůstat pevně stát ve dveřích a nepustit ho do baráku. Stáhnout roletu.
Roleta. Vidíte, už jsem jen kousíček od textilu v architektuře. Ten je tématem tohoto vydání INTRA. S velkou péčí jsme takové stavby, které se nikoli v nepřeberné škále v architektuře objevují, hledali. Často jde o použití na hranici dočasné instalace, umění nebo punku. A to náš tým včetně redakčních radních bavilo. Přeji si, aby i vás potěšilo zjištění, jak široký rozptyl může mít pohled na textil a jeho používání v architektonickém umění. Těch přístupů k věci je tolik, že by se i Avar divil.
Martin Verner