Možná si říkáte, že cihla je tak tradičním stavebním materiálem, že vás v tomto ohledu už nemůže nic překvapit. Jenže i z tohoto materiálu může vzejít spousta netradičních staveb. Chcete se o nich něco dozvědět? Začtěte se do třetího čísla časopisu INTRO.
Formát vydání 230 × 295 mm, rozsah 144 stran
Vytištěno na nenatíraný ofsetový papír
Jazyk vydání čeština
EDITORIAL
Při skládání cihelného čísla časopisu INTRO, do jehož přípravy mě Honza Hejhálek angažoval, jsme se spolu s kolegy dostali do stavu nadbytku (pro jistotu upřesňuji, že nikoli ekonomického). Vybírali jsme témata, baráky a historické reminiscence, které by obsáhly stavění z cihel, a přitom jsme se potýkali s nutností nalézt společné faktory (kvality), balancovat s nimi a přesto vidět odlišnosti, abychom udrželi pestrost.
Vědomě jsme abdikovali na stavby z cihel skrytých pod omítkou. Řešili jsme vztah mezi potřebou připomínat ikonické nebo hojně medializované stavby a stavem, kdy už jsme jimi přejedení. Jasně si uvědomujeme, že představované stavby a témata budou vždy jen naším výběrem. A právě proto…
Velmi rád bych kolem magazínu shromáždil okruh spolupracovníků, kteří by INTRO používali jako černý sametový rukáv, jímž by prostrkovali ke čtenářům silnou architekturu. Ruka sevřená v pěst jede jede tmou, sune se temným tunelem, aby kolem manžety prorazila na světlo a nečekaně se rozprostřela v pěstěné kráse na odiv.
Vedle naší architektury bychom v budoucnu chtěli systematicky obsáhnout i blízký středoevropský prostor. Má to mnoho důvodů a především opodstatnění. Existuje tu kulturní a myšlenková blízkost, a přesto mnohdy nedohlédneme za humna. Inspirativních příkladů bychom našli dost, teď mě jako první napadá předávání cen za architekturu CEZAAR 2016 v Bratislavě. Je k dohledání na elektronických médiích a zainteresovaní organizátoři podobných českých cen by už měli zjišťovat, kdy mají Adéla Banášová a veřejnoprávní televize volný termín, respektive prime time.
Nuže vyzývám vás k otevřené diskuzi a ke spolupráci.
K cestě černým sametovým rukávem.
Martin Verner, šéfredaktor